Friday, August 11

Som ser i det skjulte

Snakk om givertjeneste kan fort bli kvalmt.

Enten når det skrytes av gavmildheten, som det ble gjort i synagogene på Jesu tid, eller når noen bryter seg uvørent inn på og forlanger folks penger i en god saks navn uten å gå veien om verken hodet eller hjertet til de som skal gi.

Jeg kan ikke se hvordan en (kristen) etikk for Norge 2006 kan unngå å delvis handle om penger. Både fordi kirken ikke får tilstrekkelig finansiering fra det offentlige, og fordi hovedveien til å skape en bedre og mer rettferdig verden går gjennom å omfordele penger, systemisk og privat.

Jesus var opptatt av dette.

"Når du gir en gave til de fattige skal du ikke utbasunere det, slik hyklerne gjør i synagogene og på gatene for å bli æret av mennesker (...) Når du gir en slik gave, skal ikke din venstre hånd vite hva den høyre gjør, for at det kan være en gave i det skjulte."

Her har jeg ofte stoppet inntaket av denne teksten, og lært meg å holde lav profil på utbasunering av givertjeneste.

Det står likevel en linje til: "Og din Far som ser i det skjulte, skal lønne deg." Det er ikke altså snakk om gaver som blir til ingenting, som har sitt hovedpoeng i å oppfylle en guddommelig plikt, men gavene blir til noe, både i denne verden og altså - den som gir kan også få oppdage hva guddommelig lønn er. Når og hvordan vet ingen, men det er med å si at "Din Far i det skjulte vil lønne deg" Jesus avslutter avsnittet i Bergprekenen om å gi.

1 Comments:

Blogger Helge Årsvoll said...

Å gi penger til et godt formål, er en god ting. Jeg synes det er en klok ting å holde lav profil i forhold til egen givertjeneste. Jeg synes heller ikke det er morsomt å be mennesker gi penger til min virksomhet.

Det er faktisk vanskelig. Å "selge" sin virksomhet er ikke bare enkelt. Spesielt ikke når jeg skal selge "livshistorier". Jeg må selge dem på en måte som gjør til at mennesker får lyst til å gi penger. Det gjør av og til vondt!

10:00  

Post a Comment

<< Home