Wednesday, August 9

Serenity

I dag har jeg sett "Serenity" på DVD.

På coveret ser det ut som en skikkelig B- eller C-film. Ei langhåra dame med mørkt blikk og et kurva sverd ser deg inn i øynene fra noe som likner spagaten, med vel bevæpna kolleger i et rosa skjær bak seg. Coveret lover sensualitet og kampsport, men knapt dybde.

Filmen viser seg å være intelligent og velregissert. Jeg visste aldri hva som kom til å skje, satt løst i sofaen av spenning flere ganger og ble virkelig engasjert i hovedpersonene. Ikke minst ble jeg imponert av god dialog, hver gang jeg ventet en filmklisjé kom det en kjapp, treffende eller vittig kommentar.

Jeg ble også imponert over hvor effektivt en historie med både bredde og dybde ble fortalt. Motstanderen var langt fra éndimensjonal, helten heller ikke. På sci-fi fronten var dette absolutt på høyde med "Minority Report" og "I, Robot" og vel så likandes. Mellom linjene fins det til og med noen filosofisk-religiøse og moralsk-politiske poeng.

"They aim to misbehave" - but did very well.

2 Comments:

Blogger Helge Årsvoll said...

Filmanmelder! Det kan du!

Jeg har ikke sett så mye sci-fic, da det ikke er Vigdis sin favoritt. Minority report burde jeg sett, da det vel er noe av det beste?

Håper dere har det bra, og så må du hilse Ragna!

20:24  
Blogger Norwegianthinker said...

Så bra. De to filmene du nevner er blant mine absolutt favoritter, så da er Serenity herved lagt inn på lista over filmer som bør sees i de neste måneder!

10:40  

Post a Comment

<< Home