Thursday, August 3

Rundt Matteus

Jeg holder på å lese gjennom Matteusevangeliet. Planen er å lese Bibelselskapets nye oversettelse fortløpende. Nå er jeg i Bergprekenen.

På slutten av saligprisningene (dette har jeg kommentert før) priser Jesus salige de som blir forfulgt. Akkurat denne saligprisningen får også en kommentar og understrekning: "Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver og snakker ondt om dere på alle vis. Gled og fryd dere, for stor er den lønn dere har i himmelen. Slik forfulgte de også profetene før dere."

Rent litterært bryter denne understrekningen det faste mønsteret i teksten, med nokså enkle saligprisninger i fin symmetri med hverandre.

De to siste prekentekstene har også vært ord av Jesus inn i konfliktsituasjoner mellom de kristne og omverdenen. Sist søndag handlet teksten delvis om Jesu utfordring til å være modige og sette Gud foran mennesker, denne søndagen dukker det opp falske disipler, som sier de følger Jesus men ikke kjenner ham.

Når jeg tenker etter, finnes det mange reflekser av strid mellom det etablerte jødiske miljøet og de første kristne i både Matteusevangeliet og andre av Jesus-fortellingene.

Dette skaper en viss uro i meg. En del konservativ tenkning rundt Bibelen er en filosofisk-teologisk konstruksjon som tillegger tekstene egenskaper de ikke selv hevder å ha, for eksempel tror jeg i utgangspunktet at i hvilken grad evangeliene gjengir Jesu ord og handlinger nøyaktig ikke først og fremst avhenger av inspirasjon fra Den hellige ånd, fordi det ikke er slik evangeliene selv presenterer seg, men av hvor nøyaktig og pålitelig overleveringen og nedtegningen har vært. Blant annet vitner store og små forskjeller mellom evangeliene om at det har funnest i hvert fall et visst spillerom for de enkelte forfatterne.

Litt mer radikalt er det å tenke seg at forfatterne har lagt egne tanker i Jesu munn. Det ville ikke være uvanlig i forhold til samtiden, som ofte skrev pseudonymt og ikke hadde samme sitatkultur som oss, men til nå har jeg stort sett regnt med at evangeliene i det store og det hele er pålitelige.

Men jeg blir litt mistenksom når Matteus snakker så mye om forfølgelse og konflikt med jøder. Det må være mye mer aktuelt i hans egen samtid enn det var mens Jesus var blant dem. Visst var det konflikter da, men de konfliktene Matteus skildrer virker ofte til å være etter-oppstandelses-konflikter. Er det snakk om profetier fra Jesu side - eller innlegg fra Matteus?

Det er nesten umulig å finne sikre svar på slike spørsmål. Prinsipielt er det ikke umulig å tenke seg noen av delene, verken at Jesus kunne forutsi og gi råd framover, eller at Matteus har plassert egne tanker og erfaringer inn i evangeliet. Usikkerheten rundt slike spørsmål er noe jeg tror vi må leve med, og kanskje legge litt mer vekt på, hvis måten vi forholder oss til evangeliene på skal svare til de historiske realitetene, og ikke overstyres av teologisk ønsketenkning.

3 Comments:

Blogger Norwegianthinker said...

Som alltid: Du gir rom for både tro og tanke. Derfor er det godt og utfordrende å lese det du skriver. Godt fordi troen aldri bør være uten refleksjon og etterprøvbarhet, utfordrende fordi tanken ikke alltid klarer å romme troens mysterier. For meg er Bibelen en port på veien mer enn selve veien. Derfor opplever jeg nok at det blir rom - også innenfor troen for de spørsmål du stiller - samt mange andre. Godt å se at du tenker, godt å se at du tror!

17:30  
Blogger Helge Årsvoll said...

Spennende med ny oversettelse. Har ikke fått tak i den enda, og det går nok en stund før det skjer...

Ellers er vi der igjen, om hvordan vi skal forholde oss til Bibelen. Jeg synes det er vanskelig. Jeg er en av dem som ønsker å ta til meg ord fra Bibelen, som ord fra Gud. Samtidig vet jeg at mennesker har skrevet ordene, og at vi derfor må tenke over hva, hvorfor og når det er skrevet.

Gleder meg over å blogge! Og det er godt at du er der.

Jeg inviterer deg herved også inn i my space: http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=95239807

19:01  
Blogger gisle said...

Interessant sak - hvor det ikke er så lett å finne de "endegyldige svar"...!

Men det er også interessant (og viktig) å bli minnet om at dette punktet i Bergprekenen faktisk handler om "mennesker som forfølges for sin kristne tro".

20:36  

Post a Comment

<< Home