Sunday, August 13

The Gospel of John

Den sitter fortsatt i.

Det er sterkt å se Johannes-evangeliet filmet. En Jesus-skikkelse med glimt og godhet i øyet, en film som bruker hvert eneste ord, ordrett, som tekst til filmen, illustrerer det med det som skal være historisk korrekte omgivelser. Ingen overdreven tolkning, ingen rare teorier, bare et forsøk på å framstille Johannes-evangeliet så autentisk og fint på film som mulig.

Det går noen lys opp underveis. Om hvordan mange av talene i Johannes-evangeliet har samme poeng, om at kanskje fariseerne var forsiktige en stund og lot Jesus få en sjanse, selv om de var fiendtlige, om hva som egentlig er kjernen i Jesu avskjedstale til disiplene, pluss noen tanker om selve evangeliet, hvordan det er skrevet, hvordan det forholder seg til den opprinnelige historien. Blant annet synes jeg det ser ut til å spille på de andre evangeliene mer enn jeg har tenkt tidligere.

Filmen har en flott veksling mellom forteller og direkte dialog, det ligger mye god teologi bak valg de har tatt.

Mest av alt blir det som å lese Bibelen, bare enda sterkere. Det er mye å fordøye og mye og tygge på, er ikke ferdig med det ennå, men vil anbefale denne ukjente perlen av en film til alle som kan tenke seg å se et evangelium. Det var slik jeg opplevde det.

6 Comments:

Blogger Norwegianthinker said...

Jeg skal si du er inne i en stim av filmer :) Film er etter min mening kanskje det sterkeste medium vi har i dag. Selv kan jeg navngi en hel del filmer som har vært med på å gi ny retning, nye tanker og til og med påvirket livet!

20:44  
Blogger Geir Skårland said...

Fortell, fortell!

19:07  
Anonymous Anonymous said...

Kva for ein Jesus-film er det du har sett?

22:29  
Anonymous Anonymous said...

Hei. Nå er jeg spent; hva heter denne filmen du snakker om? hehe =)

21:45  
Blogger Geir Skårland said...

Den heter rett og slett "The Gospel of John"!

12:58  
Blogger Helge Årsvoll said...

Jeg har faktisk ikke sett The gospel of John. Da har jeg visst noe å glede meg til!

... og nå må vi vel snart se å treffe hverandre igjen. Gleder meg!

I dag begynte jenta vår på skolen! Stor dag!

20:39  

Post a Comment

<< Home