Wednesday, May 10

Presterolle, åpenhet og blogging

Kanskje er det vanskelig å skille personlig og privat på bloggen?

Blogging er litt som dagbokskriving og kan røpe mye som foregår i hodet. Samtidig er det ment slik at alle som vil kan lese.

Jeg prøver å holde en slags intern kontroll på hva jeg skriver. Mye er tanker og meninger, og det er ikke så farlig å dele.

Eller er det det? Det var jo dette med at jeg er prest. Som prest er jeg forpliktet til å representere kristen tro, ikke bare når jeg utøver yrket mitt, men også privat. Det synes jeg stort sett er greit, fordi jeg jo er kristen med hele meg og det er noe av det som betyr aller mest i livet mitt.

Men det er viktig for meg å ikke tenke for snevert om hva jeg kan og må mene. Fra naturens side er jeg konstruert som en ytterst kritisk, meningsglad og intellektuelt utprøvende person og det kan jo skape kaos i kirkelige teologiske systemer. Jeg var sikkert både en plage og en inspirasjonsfaktor for medstudenter og lærere. Når noe er viktig for meg, pleier jeg ikke gi meg før jeg får skikkelig svar.

Alt dette er blitt litt aktuelt i og med at jeg har skrevet om politikk her. I og med at jeg er med i et parti et stykke ut på venstrekanten og som ofte blir kritisert, så stiller jeg meg selv lagelig til for hogg. Er det slik at vi liker best de vi er enige med? Kanskje bedømmer vi fremmede litt etter det, de vi kjenner er vi rausere med.

Som prest lever jeg av tillit. Mister folk tilliten til det jeg sier når jeg har noen radikale standpunkter? Kanskje de gjør det, men det tror jeg egentlig er en pris jeg ønsker å betale.

Troverdighet og ekthet kan nemlig ikke skilles. Jeg er ikke egentlig troverdig hvis jeg ikke står fram noenlunde som meg selv. Å bli likt og lyttet til uten at det jeg sier klinger dypt i meg selv er ikke så tilfredsstillende. Da er det ikke egentlig meg folk forholder seg til.

Jeg er fortsatt varsom hvilken arena jeg bruker til å presentere private standpunkter. I mange av funksjonene mine som prest representerer jeg slett ikke meg selv, men kirken, kristen tro og det kristne fellesskapet. Her skal det både være rom for mange slags mennesker og forankring i kristen tradisjon, dypest sett i Gud slik han viser seg i Jesus.

Men jeg har også stor tro på åpenhet. At vi får det bedre om vi står fram som vi er. At vi utvikler oss om vi tør å åpne for variasjon og uenighet. At vi kan høre sammen uten å være like. At i det som er annerledes ligger det ofte noe viktig å lære. At det er dypt usunt å holde viktige standpunkter inne. Åpenhet er sunt og nødvendig. Ikke alt som kommer fram gjennom åpenheten er riktig, men det blir ikke bedre av å bli skjult.

Derfor gleder jeg meg over å blogge. Det er herlig å feste tanker til papir, fint å gi de som er interesserte i noe av det samme som meg en anledning til å hente impulser, artig med mulighet for kommentarer og diskusjoner. Jeg har funnet noen andre gode blogger rundt omkring og kommer fortsatt til å spre min til dem jeg tror tåler en utfordring både av det ene og det andre slaget.

6 Comments:

Blogger Norwegianthinker said...

For all del: Du må ikke slutte med denne høyttenkningen. Prester er mennesker som alle andre og jeg tror at det skaper tillit mer enn svekker den at mennesker vet (litt mer) om hvor de har deg. Det er likevel forskjell på hvor man deler f.eks. sitt partipolitiske ståsted. Talerstolen søndag formiddag bør ikke bli en partipolitisk arena, men det å tale ut mot urettferdighet og "tale Roma midt i mot" kan være en politisk handling som også hører hjemme på talerstolen. Nei, fortsett å tenke, fortsett å være underveis og fortsett å la Gud og mennesker få del i prosessene og se deg slik du er! For min egen del er det å stille spørsmål og å kunne være åpen innfor Gud og mennesker noe av det mest trosstyrkende jeg kan tenke meg. For meg kommer ikke nødvendigvis troen av de klare svarene, men av opplevelsen å kunne være tilstede med hele meg - innfor Gud og innfor mennesker.

21:06  
Blogger Geir Skårland said...

Ja, det er så sant.

Jeg tror kanskje vi har litt forskjellige kulturer her i landet, der noen knytter identitet og tilhørighet veldig sterkt til standpunkter, mens andre knytter det mer til integritet, hvordan man håndterer prosesser, hvordan troen blir en del av livet.

Takk for kommentaren!

23:02  
Blogger Norwegianthinker said...

Kanskje har det også med personlighet å gjøre? Noen er satt sammen på en slik måte at de mister fotfestet om de klare svarene forsvinner, andre finner sin trygghet i relasjoner, erfaringer og opplevelser. Jeg tror en overbevisning basert på vissheten om en relasjon kan være vel så overbevisende og sterk som en uforbeholden tilslutning til et sett med sannheter. Det å erfare og stole på en relasjon kan være mer sårbart enn tilslutning til intellektuelle sannheter, men det gjør kanskje livet mer spennende?

10:07  
Blogger Geir Skårland said...

Mange kloke tanker...

Dette handler jo også om hva tro er, om det er å mene noe eller om det handler om å forholde seg til noe.

Å tro har mange sider, men en av de fine tingene med pietismen var jo at den åpnet opp for en relasjon til Gud, ikke bare et sett med overbevisninger eller ritualer - som også er viktige ting.

Å leve uten absolutt sikkerhet kan også være en form for trygghet.

11:18  
Blogger Helge Årsvoll said...

He-he, - i mitt fravær har dere funnet hverandre! Jeg bøyer meg for deres tanker og refleksjoner. Her har jeg mye og lære.

Jeg kjenner meg nok litt igjen i bedehusmannen (pietisten?) som ønsker å være underveis...

Trygghet har jeg kjent på i ulik grad både da jeg trodde på en og to utganger av livet... Hvordan andre ser på meg i forhold til dette blir på en måte ikke det avgjørende.

Men det er viktig i forhold til hvilke konsekvenser det får for mine møter med andre mennesker...

De må jeg kunne leve med.

09:25  
Anonymous Anonymous said...

Kjære Geir, du var ikke pest eller plage for dine medstudenter- kun til glede og inspirasjon! Det vet jeg alt om...

14:55  

Post a Comment

<< Home