Saturday, May 6

I dag har jeg meldt meg inn i et politisk parti

Det er bare å stupe uti.

Med Frp så høyt på meningsmålingene for tiden og utsikter til mange Frp-ordførere etter 2007 fant jeg ut at det var på tide å heise flagg.

Da jeg stemte SV ved sist stortingsvalg våknet jeg opp med smak av kamel i munnen, farvel til kontantstøtte og Hallgeir Langeland som sa at "nå skal vi endelig bli kvitt prestestyret".

Vel, nå infiltrerer prestene SV...

Jeg regner med å få pepper for dette både her og der. "Et useriøst parti," sier noen. "Kristenfiendtlig" sier andre. "Vil skakkjøre norsk økonomi," er vel en generelt utbredt frykt.

Men i økonomisk politikk er jeg knallrød, i hvert fall så lenge vi er så rike som vi er. Mindre til privat forbruk, mer til fellesskap, bistand og miljø. Det er viktig for meg å være med i et parti som gjør noe med de store utfordringene i vår tid og vårt samfunn: fattigdom, forurensing, sosial urettferdighet. Det ville jeg i hvert fall ikke fått i Frp.

Kanskje jeg kan gå på noen møter og avgi stemmer ved diverse årsmøter og liknende, pluss drive litt valgkamp. Hadde vært moro, hvis jeg har tid. Blir spennende å se hva som kommer ut av dette.

(... og til alle dere som synes det blir problematisk med en SV-prest: Det blir en øvelse i toleranse, så skal jeg være så saklig jeg kan når jeg har presteklærne på... Ellers gjelder ytrings- og meningsfrihet også for geistlige kirkemedlemmer av alle slag. Alltid åpen for innspill!)

1 Comments:

Blogger Helge Årsvoll said...

Å nei, å nei. Det var da en fryktelig nyhet! He-he. Lykke til!

20:43  

Post a Comment

<< Home