Thursday, April 27

Selvangivelsen

I kveld har jeg fylt ut årets selvangivelse, og jeg er takknemlig.

Ikke først og fremst på grunn av egen økonomi, men etter å ha slitt med skjemaer og rettledning en stund, slo det meg at likningsmyndighetene gjør en god jobb.

Jeg holdt på med et plagsomt skjema, en beholdningsoversikt over noen aksjer jeg kjøpte sent på 90-tallet i et tåpelig og hult teknologiselskap, som etter utallige emisjoner og flere navnebytter og skifter av forretningsidé og bemanning i disse dager er på trygg ferd mot konkurs, bare utsatt av en feil ved innkallingen til retten.

Skjemaet fra skatteetaten hadde kjedelig layout og det sto "ukjent" på flere punkter som viste til papirer fra 1998.

Disse papirene lå hos min far, som fant dem fram på tre minutt. Det i utgangspunktet irriterende skjemaet viste seg i utfylt tilstand å resultere i 1000 kroner mindre skatt for min del, og det var altså nøyaktigheten i systemet som gjorde at det ble oppdaget.

Jeg betaler skatt med glede, men de senere årene har det også gått bedre og bedre å fylle ut selvangivelsen. Det har opp gjennom årene vært litt arbeid med gode, gammeldagse, brettede A3-ark og RF-skjemaer, men det etter hvert blitt stadig mindre arbeid og lettere å føre.

Fra gammelt av, i eventyr og blant folk har de som har med skatt å gjøre et tvilsomt rykte. Jeg synes det virker som om dette er flinke, nøyaktige og praktisk anlagte folk.

(PS: Skrytet gjelder ikke språket i rettledningen eller bestemmelsen om at jeg privat snart må betale skatt for en mobiltelefon som utelukkende har med jobb å gjøre. Datafolkene og de som lager og utvikler selve skjemasystemet liker jeg bedre og bedre. )

0 Comments:

Post a Comment

<< Home