Wednesday, April 26

Dietrich Bonhoeffer: "Hvem er jeg?"

Dette diktet skrev Dietrich Bonhoeffer, en tysk prest og motstandsmann, i fangenskap hos nazistene i Tyskland. Jeg har lest det i en bok av Per Arne Dahl.

Hvem er jeg? De sier så ofte
jeg kommer ut fra min celle
sindig, munter og trygg
som godsherren ut fra sitt slott.

Hvem er jeg? De sier så ofte
jeg taler med vokterne mine
utvungent, vennlig og klart
som om jeg var fengselets sjef.

Hvem er jeg? De sier også
jeg bærer motgangens dager
smilende, rolig og stolt
som en som er vant til å seire.

Er jeg virkelig den de andre sier?
Eller er jeg den jeg kjenner selv?
Urolig, lengtende, syk som en fugl i bur,
i angst og kamp som tok de strupetak på meg,
sulten på farger, blomster og fuglenes sang,
tørst etter gode ord og menneskers nærhet,
dirrende harm over vilkårlig og smålig behandling,
et drivende bytte for håp som stadig skifter,
avmektig engstelig for venner langt borte,
for trett og tom til bønn, til å tenke og skape,
kraftløs og rede til avskjed med alt og alle?
Hvem er jeg? Denne eller hin?
Er jeg en i dag og i morgen en annen?
Er jeg begge i en? En hykler for mennesker,
for meg selv en foraktelig, klynkende svekling?
Eller ligner i mitt indre jeg den slagne hær
som viker i kaos før seierens siste slag?

Hvem er jeg?
Ensomhetens spørsmål holder meg for narr.
Hvem jeg så er - Du kjenner meg,
jeg er Din,
min Gud!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home