Friday, May 26

Politisk god samvittighet

Det har overrasket meg at etter jeg bestilte medlemsskap i SV har noe falt på plass.

Jeg har irritert meg over gråsonene og kompromissene i livet. Å ha mye penger og bo i et rikt land og på sett og vis bidra til økte forskjeller i verden. Å være en del av en kultur som bruker opp og ødelegger jordkloden. Økonomisk rettferdighet, miljømessig radikalitet har ikke vært så lett å integrere i livet selv om jeg har stått for det lenge.

Nå er det annerledes. Plutselig befinner jeg meg i en politisk bevegelse som tar dette på alvor og som ikke ønsker å inngå samme type kompromisser som partiene til høyre for dem gjør. SV har mot til mer radikale grep for å sikre mer rettferdig fordelig, tør gå mot strømmen internasjonalt og har miljø og utvikling av den fattige delen av verden som sentrale satsingsområder.

Det har lenge blitt sagt og forkynt at for kirken er egentlig pengemoral og miljømoral vel så viktig som privatetiske spørsmål, men engasjementet i den kirkelige debatten kanaliseres fort inn mot klassiske stridsspørsmål, mens de store utfordringene får ligge. Nå har endelig det også falt på rett plass hos meg, synes jeg, med at de store sakene får lov å være store, så får støtte til private høyskoler à la den som har gitt meg utdanning og kontantstøtte til den av oss som arbeider hjemme med barna heller prioriteres ned.

SV blir mitt KrF, så langt jeg kan se, det føles faktisk som jeg tar politiske konsekvenser av det jeg tror på enda mer på alvor nå enn før, og når jeg studerer SVs arbeidsprogram for 2005-9 blir jeg ikke mindre trygg på det.

3 Comments:

Blogger Norwegianthinker said...

Det er veldig spennende å følge deg i din politiske og personlige "ferd". Kanskje er også din deltagelse i "webverdenen" med på å befeste deg og klargjøre ting for deg? Det å si ting klart i et slikt forum som dette (innfor en ukjent masse av mennesker) gjør kanskje noe med deg?

13:07  
Blogger Helge Årsvoll said...

Jeg er nå medlem i Krf, og er ikke så sikker på hvilket parti som er best i å få gjennom politikk for verdens fattigste og miljøet. SV har liksom aldri fått muligheten til å vise til noe annet enn til partiprogrammet.

Så når alt skal summeres opp, er jeg spent på hva kritikerne sier!

22:51  
Blogger Geir Skårland said...

Jo, da. Det hjelper å tenke på papir. Det er herlig å være litt tydelig. Fortsatt tilhenger av åpenhet, verden går framover sånn.

Men merker at jeg noen ganger er spent når jeg møter folk - om de vet noe om meg som jeg ikke vet at de vet. Men det er en pris verdt å betale, foreløpig.

Herlig med Helge Årsvoll som KrF medlem. Bra med politisk engasjement, og det er jo mye flott med KrF, bortsett fra den skatte- og kommunepolitikken som forrige regjering førte, pluss at de noen ganger henger seg opp i symbolske bagateller.

09:14  

Post a Comment

<< Home