Wednesday, April 26

Hvem er jeg?

Personlighetstester er fantastisk. På www.similarminds.com finnes alt man kan ønske seg av Jung-tester à là Myers-Briggs, for eksempel, enneagrammet for de som liker det og en stor en som siden anbefaler: Global 5 / Big 45-testen.

Så det store spørsmålet er: Er dette meg?
48% utadvendt
60 % ryddig
71 % tilpasningsdyktig
73 % følelesmessig stabil
85 % har et åpent sinn

Noen karakteristiske trekk ellers: I gruppen egenskaper som hører til å være mer eller mindre utadvent er jeg i følge testen utpreget glad i å være i mitt eget selskap (14% avhengig av å være med andre), rolig og holder meg gjerne i skyggene, ikke så rask med å avsløre meg selv, men samtidig en person som hevder seg selv (70%) , liker godt å lede (70%) og trives i andre menneskers selskap (74%).

Når det gjelder det som har med orden å gjøre, så utmerker jeg meg verken i den ene eller andre retningen. Jeg kan være lat av natur, er avslappet, ikke spesielt nøye med penger, kan ta ting som de kommer, men er samtidig fokusert, forbereder meg skikkelig, er systematisk og 86 % perfeksjonistisk.

At jeg er 71 % imøtekommende og tilpasningsdyktig, handler i følge testen om at jeg er
- 74 % respektfull og oppmuntrende
- 74 % støttende og hjelpsom
- 62 % regelorientert
- 90 % opptatt av å holde en god tone med folk
- 90 % empatisk
- 78 % fredelig og tilfreds
- 66 % uselvisk
- 50 % på å sette andre før meg selv
- 58 % opptatt av andres reaksjoner i samspill

Og når det gjelder hvor stabil jeg er følelsesmessig, så går det på at jeg er:
- 74% rolig og kald
- 82% positiv og fornøyd med meg selv
- 70 % tolerant og med jevnt temperament
- 58 % på å utsette behovstilfredsstillelse
- 78 % tykkhudet
- 82 % holder roen i stressituasjoner
- 78 % kontrollert følelsesmessig
- 54 % villig til å tilpasse meg , kontra å kreve og styre.
- 86 % uten store følelsessvingninger

Mest utpreget er jeg altså "open-minded". Her har jeg flere utslag på 90 %: intellektuell og analytisk, selvstendig, selvkritisk, drømmende, utforsker nye tanker, full av nysgjerrighet og (o lykke!) dybde. Ellers er jeg 86% snartenkt og 78 % oppfinnsom, kunstnerisk, kreativ og utradisjonell.

Jeg kjenner meg igjen, selv om det alltid er det virkelige mennesket bak sånne tester som teller. Det er en måte å sette ord på noe på, kanskje også på ting en ikke har sett med seg selv eller som ikke så fort lar seg oppdage. Det er heller ikke snakk om låste trekk, selv om noe sikkert følger oss gjennom livet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home