Wednesday, May 31

Den store kamelen

Nå har jeg kommet til kapitlet om barn og unge i SVs arbeidsprogram.

Her er kamelen. Den er stor og smaker ikke godt.

Det er så herlig og kjekt å være far. Kontakten med stabben på halvannet blir jeg så glad av.

SV vil ha lengre skoledag. Det betyr mindre kontakt, med meg eller mamma. Alle som har hatt foreldre vet det er stor forskjell på relasjon til familie og til fremmede. Jeg trivdes ikke godt på skolen og er glad dagene ikke var lengre enn de var.

Kona mi er hjemme med lille sønn. Det er verdifullt. Jeg vokste opp med lykkelig hjemmeværende mor og det SV kaller "tradisjonelt kjønnsrollemønster" og regner med er negativt uten en gang å argumentere. Kvinneundertrykking er fryktelig, men tradisjonell fordeling eksisterer også mange steder på frivillig basis. Det overser SV, og ser nedlatende på alle som velger tradisjonelt og merker dem som ufrie og ødelagte av kultur og press.

SV vil skape valgfrihet ved å fjerne kontantstøtte og ha full barnehagedekning. Det blir ikke mer valgfrihet av at kontantstøtten blir borte. Da forsvinner økonomien bak det ene alternativet. Det blir mer valgfrihet av full barnehagedekning, så det er viktig, men aller viktigst er å sikre småbarnsfamilier bedre økonomi av å gjøre noe med boligmarkedet - og det vil heldigvis SV, så litt hjelp er det jo å hente.

Men i familiepolitiske spørsmål, i hvert fall når det gjelder omsorg for barn, da er jeg sikkert for mine nye partikolleger like ille som Valgerd Svarstad Haugland.

6 Comments:

Blogger Helge Årsvoll said...

Vår familie hadde hatt en kjempeutfordring dersom vi ikke hadde hatt kontantstøtten de siste to årene. Det gav oss et reelt alternativ i forhold til å være mer med barna.
Spennende at du har kastet deg sånn inn i SV. Forresten, de er på vippen i forhold til kriminalisering, har jeg hørt?!

13:45  
Blogger Geir Skårland said...

Ja, det er virkelig en tankevekker.

Trøsten min er at jeg kanskje kan få gjort mer for slike saker innenfor SV enn utenfor.

23:01  
Blogger Helge Årsvoll said...

This comment has been removed by a blog administrator.

00:29  
Blogger Helge Årsvoll said...

He-he, en politiker taler...

Nei, jeg tror nok at tiltak som gir folk frihet og alternativer ofte blir og forblir kameler for SV.

En gutt på en barneverninstitusjon sa: "det du har gjort, Helge, er urettferdig". Jeg tenker at likhet ikke er det samme som rettferdighet. I dette ligger det en utfordring.

00:36  
Blogger Geir Skårland said...

Jeg tror ikke det er sånn at SV generelt er mot private friheter. De ønsker å flytte noen av pengene over fra privat til offentlig sektor, men mest fra de som alt tjener fryktelig godt. Det går nok ikke så mye ut over lavere inntekter.

Grunnen til den rare familiepolitikken til dette partiet er nok at de henger fast i den tåpelige formen for feminisme, som gjør menn og kvinner alt for like, ikke at de er totalitære i forhold til privatliv.

Jeg er enig i at likhet og rettferdighet ikke nødvendigvis er det samme, men det skal heller ikke brukes til å begrunne stor økonomisk ulikhet, som det av og til blir gjort av blå partier. Da mæler man nok sin egen kake...

09:33  
Blogger Thomas said...

Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg havnet på denne bloggen. Men ja, SV mener mye rart. Jeg forstår ærlig talt ikke at noen klarer å ta dem seriøst..

13:50  

Post a Comment

<< Home